Geachte collega,
Graag informeren wij u over een wijziging in ons beleid rondom niet nagekomen afspraken door patiënten (“no shows”).
Binnen onze poliklinieken constateren wij dat gemiste afspraken leiden tot langere toegangstijden en een minder efficiënte inzet van onze capaciteit. Daarnaast brengen ‘no shows’ extra werkzaamheden met zich mee voor de planning, veroorzaken zij tijdverlies voor zorgverleners en wordt kostbare capaciteit onbenut gelaten. Dit betekent dat in dezelfde periode minder patiënten geholpen kunnen worden, terwijl de betreffende patiënt alsnog op een later moment gezien moet worden. Ook vindt in dergelijke gevallen geen vergoeding plaats voor het ziekenhuis.
Om dit beter te organiseren, hanteren wij vanaf 13 oktober 2025 het volgende beleid:
• Bij een eerste no show nemen wij telefonisch contact op met de patiënt (maximaal driemaal op drie verschillende dagdelen). Indien geen contact tot stand komt, plannen wij automatisch een nieuwe afspraak in. Daarnaast ontvangt de patiënt een brief naar aanleiding van deze no show, waarin wordt vermeld dat bij een tweede no show de behandelrelatie wordt beëindigd. Dit is bedoeld om de patiënt bewust te maken van de gevolgen van het niet nakomen van afspraken. Bij een tweede no show nemen wij opnieuw telefonisch contact op (driemaal op drie verschillende dagdelen). Indien dit niet lukt, ontvangt de patiënt een schriftelijke mededeling dat de behandeling bij onze polikliniek wordt beëindigd. Voor een nieuwe afspraak is een nieuwe verwijzing van de huisarts noodzakelijk. De patiënt dient dit zelf te regelen met de huisarts.
• U ontvangt als verwijzer in dit geval eveneens bericht dat de patiënt tweemaal niet op de afspraak is verschenen en dat verdere behandeling uitsluitend kan plaatsvinden na een nieuwe verwijzing.
• Zowel fysieke afspraken als telefonische consulten worden gelijkgesteld qua beleid. Wanneer de patiënt niet aanwezig of niet bereikbaar is bij een telefonisch consult, geldt dit eveneens als een no show.
• De wijze van communicatie (brieven) richting patiënten is afgestemd met de cliëntenraad.
• De patiënt ontvangt altijd een herinnering via een sms drie dagen vóór zijn afspraak.
• De behandelend arts blijft verantwoordelijk voor de gezondheid van de patiënt. Indien het medisch belang dit vereist, wordt van bovenstaand beleid afgeweken. Hierin is de behandelend arts leidend.
Dit beleid is afgestemd op landelijke kaders en juridisch getoetst. Herhaaldelijk niet verschijnen kan worden gezien als het niet nakomen van de medewerkingsplicht door de patiënt. Het zorgvuldig beëindigen van de behandelrelatie bij herhaalde no shows is toegestaan, mits dit correct en transparant wordt gecommuniceerd richting patiënt en verwijzer.
Met dit beleid beogen wij onze capaciteit doelmatiger in te zetten en de toegangstijden voor al onze patiënten te verbeteren.